Jan Prokeš (Markethink Day): Máme v hlavě nákupní tlačítko?

15 min.
Jan Prokeš (Markethink Day): Máme v hlavě nákupní tlačítko?
  • O nás
  • Blog
  • Jan Prokeš (Markethink Day): Máme v hlavě nákupní tlačítko?

Máme v hlavě nákupní tlačítko? Funguje zelené lépe než červené? Rozhodujete se při nákupu nevědomě nebo racionálně? A jaké procesy v mozku během nákupu a sledování reklamy probíhají? Přesně těmto otázkám se na nedávném Markethink Day, první vysočinské celodenní konferenci o marketingu, kterou jsme organizovali v našem Hubbr Coworkingu, věnoval ve své přednášce náš CEO Honza Prokeš. Záznam přednášky, prezentace a bonusy najdete v článku.

O Honzovi

Honza už má v e-commerce něco za sebou. Svého prvního Karla si na Atari rozchodil už na základce, první aplikaci naprogramoval v 16, to ještě nebyl ani internet. Aktivně se e-commerce věnuje necelých 15 let. V Elasticr začínal jako programátor, postupně se vypracoval na team leadera vývojářského týmu, až nakonec vzal celý projekt Elasticr pod svá křídla. Dnes už se věnuje převážně obchodu a byznys konzultacím. A když zrovna není v práci, neopravuje svůj starý mlýn, tak ho baví studovat témata marketingu a lidského chování do hloubky.

Proč si vybral pro svou přednášku právě téma neuromarketingu?

Přednáška je do jisté míry inspirována známým TEDx Talkem: Is There a Buy Button Inside the Brain? To, jak vypadá dobrý text, banner, marketing, jaké jsou zásady UX, product designu a tak dále, můžeme slyšet na každé druhé konferenci. Best practices jsou zkrátka vesměs známé. Zajímalo mě však, co se děje doopravdy. A zda všechno, co se říká, je doopravdy pravda. Chtěl jsem jít zkrátka do hloubky. Proto jsem začal studovat principy neuromarketingu a behaviorální ekonomie.

Proč některé marketingové taktiky zkrátka univerzálně fungují? Proč je některá kampaň daleko úspěšnější než druhá? Proč některá vyvolá emoce a jiná nikoli? Co o tom rozhoduje? Co se děje u nás v mozku a co všechno na náš mozek během nákupu a konzumování marketingu působí? Chtěl jsem posluchačům přiblížit to, že i když si myslí, že se často rozhodují vědomě a racionálně, podle toho co ví věda o mozku a neuromarketingu, často tomu tak není. Proto jsem vytvořil svoji verzi přednášky s názvem "Máme v hlavě nákupní tlačítko?"

IMG 8897

Neuromarketing v kostce

Sloučením několika definic bychom mohli říct, že se jedná o aplikování metod neurovědy na oblast reklamy, snažící se vysvětlit nevědomé pohnutky jednání spotřebitele, které jsou zásadní při rozhodování o nákupu. Cílem použití neuromarketingu je samozřejmě zvýšení efektivity marketingové komunikace pomocí optimalizace samotného výrobku, jeho umístění, ceny i reklamy.

Proč by ale měl být lepší než dosavadní techniky výzkumu, tedy dotazování, hloubkové rozhovory či experimenty? Je třeba vycházet z toho, že namísto vědomých úvah (které je spotřebitel schopný popsat) jsou jeho rozhodnutí ovlivněna spíše nevědomými procesy, intuitivním rozhodováním a emotivním vyhodnocováním, což odhalí jedině zkoumání mozkové aktivity. Zdroj: Markething.cz - Neuromarketing v kostce: Co vše potřebujete vědět?

Záznam přednášky a materiály

 

Kam dál?
Tipy a inspirace, které vám rozšíří obzory
Jak na analytiku a měření e-shopu
E-shop bez měření je jak šachovnice bez královny
5 min.

„Tady se kopík zase utrhl, jaká šachovnice?" Zkuste ale vyhrát šachovou partii s průměrným šachistou, když byste neměli královnu. Dřív nebo později prohrajete. A takovou roli má analytika e-shopu. Můžete dlouho hrát, můžete i někoho porazit, ale bez kvalitních dat dlouhou partii nevyhrajete. A jelikož je dáma vznešená figura, musíte při všem tom měření samozřejmě dodržovat platnou legislativu, GDPR a český zákon o elektronické komunikaci. Co v e-shopové analytice měřit a jak na to?
 

Beneš & Michl: E-shop bez brandu je jako sex bez orgasmu
Beneš & Michl: E-shop bez brandu je jako sex bez orgasmu
15 min.

Je 14:15 a na Google Meet vytáčím Jakuba Michla a Jana Beneše, majitele stejnojmenné růžové agentury Beneš & Michl. Sotva se pozdravíme, kluci mě informují, že za mě vymysleli titulek. Trochu se zdráhám, ale pak mě ujišťují, že lepší přirovnání prostě nevymyslí. Stejně jako milenec, i e-shop může mít slušný výkon, ale měl by se snažit dodat i tu třešničku na dortu, to opravdové uspokojení. Ono se mu to totiž mnohokrát vrátí. A jak se tedy stát tím nejlepším a opěvovaným milencem pro vaše zákazníky?

Jak jsme v karanténě spustili nejrychlejší IT projekt v historii ČSOB
Jak jsme v karanténě spustili nejrychlejší IT projekt v historii ČSOB
15 min.

Při troše štěstí nemusí Covid-19 byznys (pouze) zkomplikovat, ale může přinést i příležitost vyřešit klientovi problémy, které ještě před karanténou ani netušil, že má. ČSOB patří už roky mezi naše nejvýznamnější klienty a aktuální situace samozřejmě ovlivnila i je. Banka se na nás obrátila, abychom ji co nejrychleji vyřešili problém s eLearningem, který jí vznikl přehozením většiny zaměstnanců na home office. O co šlo?

Rádi pomůžeme s e‑commerce i Vám, ozvěte se.
Domluvit schůzku